Wil jouw organisatie meer met haar data doen? Maar weten jullie niet waar te beginnen of welke kansen er allemaal zijn? Leer in onze workshop over datagedreven werken én ga je naar huis met een datastrategie op maat.
Data is een van de meest waardevolle bezittingen van de hedendaagse organisatie. Met de juiste aanpak is er veel voordeel mee te behalen, zoals het besparen van kosten en tijd. Het gebruik van data komt ook met risico's, denk aan ethische kwesties, privacyschendingen of datalekken. Meer dan 80% van de datagedreven projecten mislukt. Daarom is een goed dataplan cruciaal om kansen in kaart te brengen en mislukkingen te voorkomen.
Een datastrategie ('data strategy') is een visie over de doelstellingen van datagedreven werken binnen je organisatie waarin ook de weg ernaartoe uitgestippeld staat. Er staat onder andere in uitgewerkt welke mensen, skills en tools je organisatie nodig heeft en hoe je deze verkrijgt. Daarnaast staan er duidelijke afspraken in over wie toegang heeft tot welke data, welke rol iedereen speelt binnen het datagedreven werken en op welke manier data gebruikt mag worden. Een datastrategie bestaat uit 8 onderdelen. Lees ze allemaal in ons blog 'De 8 onderdelen van een datastrategie en het belang ervan'.
Onze workshop 'Datastrategie in een dag' is bedoeld voor bedrijven en organisaties die meer willen doen met hun data, maar nog niet weten op welke manier of waar ze moeten beginnen.
Deze datastrategie is de basis om de omslag naar een datagedreven organisatie of datagedreven afdeling te maken. De implementatie van dit dataplan kunnen jullie aan ons uitbesteden, aan een andere partij of zelf uitvoeren.
Een datagedreven project opzetten is een investering. Een groot deel van deze investering zit in het vooronderzoek. Dat terwijl je in die fase van het project misschien nog niet zeker bent of je deze stap naar datagedreven werken wel wilt maken. Met onze workshop krijg je hier meer zekerheid over, ontvang je inzicht in de mogelijkheden en ga je naar huis met een dataplan. Dit dataplan kun je door ons laten implementeren, een andere partij of er voorlopig niks mee doen. Je zit hierdoor nergens aan vast.
De workshop is op maat en niveau voor jouw organisatie. We passen de inhoud van de workshop aan op waar jullie nu staan met datagedreven werken als organisatie, waar jullie naar toe willen werken en welke kennis jullie hebben.
Een mooi plan voor een goede prijs. Ga je het plan bij een externe partij of ons laten uitvoeren, dan is dit deel van het vooronderzoek niet meer nodig. Dat scheelt tijd.
Dit dataplan is de voorbereiding op een datagedreven organisatie. Dat is hoe elke organisatie van de toekomst eruit ziet. Daarnaast leer je tijdens deze workshop technieken om kansen te gaan zien in je eigen data.
749 euro
Maximaal 8 deelnemers
Inclusief een Datastrategie op maat
09:30 - 11:00 uur
We beginnen de dag met het opdoen van kennis over datagedreven werken. We gaan het onder andere hebben over Data Driven Decision Making (DDDM) en over hoe je de gehele organisatie betrekt bij datagedreven werken.
11:00 - 12:00 uur
Vervolgens is het tijd om inspiratie op te doen. We nemen jullie mee op reis door concrete voorbeelden van dataprojecten en datagedreven werken uit andere organisaties. Zorgvuldig uitgekozen voor jullie organisatie, zodat elk voorbeeld relevant is.
12:00 - 13:00 uur
Tijd om even bij te komen van alle nieuwe ideeën.
13:00 uur - 14:30 uur
Na een welverdiende pauze is het tijd om te brainstormen. Met onze input zetten we jullie aan het denken over hoe datagedreven werken concreet ingezet kan worden binnen jullie organisatie. Aan het eind van de brainstormsessie maken we concrete keuzes voor de op te zetten datastrategie.
14.30 - 17.00 uur
Aan de hand van de gemaakte keuzes is het tijd om jullie dataplan vorm te gaan geven. Daarbij combineren we onze kennis. Wij brengen onze kennis over datagedreven werken mee en jullie de kennis over jullie organisatie. In de datastrategie staat hoe jullie de datagedreven doelstellingen gaan behalen. Daarbij komen ook vraagstukken zoals kennis, vaardigheden, tools en privacy aan bod.
09:30 - 11:00 uur
We beginnen de dag met het opdoen van kennis over datagedreven werken. We gaan het onder andere hebben over Data Driven Decision Making (DDDM) en over hoe je de gehele organisatie betrekt bij datagedreven werken.
11:00 - 12:00 uur
Vervolgens is het tijd om inspiratie op te doen. We nemen jullie mee op reis door concrete voorbeelden van dataprojecten en datagedreven werken uit andere organisaties. Zorgvuldig uitgekozen voor jullie organisatie, zodat elk voorbeeld relevant is.
12:00 - 13:00 uur
Tijd om even bij te komen van alle nieuwe ideeën.
13:00 uur - 14:30 uur
Na een welverdiende pauze is het tijd om te brainstormen. Met onze input zetten we jullie aan het denken over hoe datagedreven werken concreet ingezet kan worden binnen jullie organisatie. Aan het eind van de brainstormsessie maken we concrete keuzes voor de op te zetten datastrategie.
14.30 - 17.00 uur
Aan de hand van de gemaakte keuzes is het tijd om jullie dataplan vorm te gaan geven. Daarbij combineren we onze kennis. Wij brengen onze kennis over datagedreven werken mee en jullie de kennis over jullie organisatie. In de datastrategie staat hoe jullie de datagedreven doelstellingen gaan behalen. Daarbij komen ook vraagstukken zoals kennis, vaardigheden, tools en privacy aan bod.